De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1940 24 augustus pagina 19

24 augustus 1940 – pagina 19

Dit is een ingescande tekst.

PUZ2US tedere week wordt voor het woordraadsel een prijs uitgeloofd, welke bestaat uit een ingelijste kleurenreproductie van een bloeiende boomgaard van Vincent van Cogh. Inzendingen v66t Woensdag op een briefkaart. Op de adreszijde puzzle vermelden. De prijswinnaar van deze week is: Mej. E. Teensma, Ooievaarstraat 31, Zaandam. Nieuwe opgaven Weordraadgel Van onderstaande lettergrepen moe ten tien woorden worden gevormd. Indien men deze woorden onder elkaar plaatst, vormen de eerste en de vierde letters, in beide gevallen van boven naar onder gelezen, een Nederlandsche zegswijze. aan - dé- dé- dien - dij - e - in ken - kom - Ja - lig - maal - meer - njms - n«én - ^r - phe - prrj l - stom-* ttfr - te^^tjé- yo - zan - zen.' t, ' 2. . '; K { i. j* / s11. 8. 910. Omschrijving : -i. vroomheid, 2. aanbevelen, 3, titel figuur uit een bekende film, 4. droog maken, 5. gebrekkig, 6. ambtenaar bij de belastingen, 7. iemand die bevelen overbrengt, 8. vleeschgerecht, 9. kort stondig, 10. middagmaal. Het wekelijksche schaakminiatuur Probleem van Friedrich Dubbe. abcdefgh abcdefgh Mat in drie zetten Stand: Wit: Kc2, Dhó, Pc7, Zwart: KcS, có. 1 i do .J.Ê3?£3<3 ?£ |£a?9U.a 'Z i frp?SOM So?90 :70?! Visitekaartje Ut. (Jiarmen \ «A ?,.. /<?..? ?«.''. ^-(g^ Welk beroep heeft deze man ? Oplossingen Woordraadsel In zulk water vangt men zulke visschen. ITEM NET ELIG ZIENER U I TZETTEN LIG USTER KWALITEIT WELKOM A KKERWINDE TIJDVAK EQUIPEEREN ROESTEN VERSTOREN AFSCHRIFT NUCHTER G E P EUPEL TER NAUWERNOOD e Visitekaart jeji^ /; Het beroep van M. 6. Ruif, Ter Apel, is: FILMOPERATEUR. l Tijdverdrijf Het dominospel Oplossing 9P?9Hd 'z to?S^d 'i .- SwssojdQ Professor Piet Lut's Perikelen In de bovenstaande figuur is het te zien, hoe de achtentwintig steenen van het spel in zeven vier kantjes gelegd kunnen worden, zoodat elk vierkantje aan den eisch voldoet dat de som van de oogen in alle zijden gelijk is. Het ontbijt DE professor zat aan den welvoorzienen ontbijtdisch. Omdat hij het niet laten kon alle dingen die hij zag te tellen en zoo mogelijk te bere kenen, wierp hij een blik in de broodschaal en zag dat het juiste aantal boterhammen zich daarin bevond. En hij overpeinsde bij zichzelf: Als ik 2/3 boterham per ontbijt minder zou eten, dan zouden 100 boterhammen precies genoeg zijn voor drie ontbijten." Maar de professor at er evenwel niets minder om; hij hield zich aan de huisregels die hij op wetenschappelijke basis had vastgesteld, en het heele gezin hield zich aan de huisregels, waar de professor zich gelukkig bij voelde. Volgens deze regels dan, moest ieder kind dat de leeftijd van 13 jaar nog niet bereikt had, aan het ontbijt drie boterhammen eten en een hard ge kookt ei, terwijl hoogstens de helft van de boterhammen van kaas voor zien mocht zijn. Het met kaas belegde aantal boterhammen werd afgerond naar beneden, de kinderen kregen dus maar een boterham met kaas. De dochters die ouder dan twaalf jaar waren, kregen vier boterhammen, dus twee boterhammen met kaas. De zoons die den dertienjarigen leeftijd bereikt hadden, waren verplicht zes boterham men te eten, waarvan drie met kaas. Deze zoons kregen geen ei, in tegen stelling tot de dochters boven de twaalf jaar, die er wel een kregen. De professor zelf at vijf boterhammen, en zijn echtgenoote at er evenzooveel. Zich eerlijk aan de huisregels hou dende, at het echtpaar dus vier boter hammen met kaas. Terwijl professor Piet Lut zijn dubbelgebakken spiegelei nuttigde, reken de hij uit dat hij met anderhalf kilo kaas per week niet uit kon komen. Dat verdroot hem zeer, want hij hield van ronde getallen. Als hij twee kilo kaas per week zou nemen, zou hij te veel hebben. Want aan de koffietafel werd nooit kaas gegeten. Terwijl mevrouw Lut haar uitsmijter IMUHIIlMIIMmllllllll IIIUIII* Nieuwe opgave Kruisen en sterren + * * ?f * * + ?f Voor deze puzzle is vernuft en geduld noodig. En een schaar, want er moet geknipt worden. De opgave is: het vierkant in vier stukken te verdeelen die precies even groot zijn en den zelfden vorm hebben. Dit zou heel eenvoudig zijn als de vier stukken niet aan nog een anderen eisch moesten voldoen. Deze is, dat elk stuk een kruis en een ster moet bevatten \ Oplossing de volgende week at, dronk de professor zijn kop gezondheidskoffiesurrogaat en verdiepte zich in het ochtendblad. Hij telde het aantal regels in een kolom, hij vermenig vuldigde alle beursnoteeringen met elkaar en deelde die door de hoogste barometerstand. En na de advertentieen de fotopagina bekeken te hebben, begon hij aan zijn uitsmijter die koud zou zijn geworden als zijn attente vrouw hem er niet opmerkzaam op had ge maakt. Terwijl hij zijn uitsmijter nut tigde, bedacht hij zich dat het toch werkelijk onmogelijk zou zijn om met 100 boterhammen in drie dagen uit te komen, want hij had daarstraks alleen de boterhammen in de broodschaal geteld, en niet gerekend met de boter hammen die voor de uitsmijters noodig waren. Nadat hij de laatste hapjes in snel tempo weggewerkt had, en zich weer achter zijn krant verscholen, werd zijn aandacht getrokken door de stem men van zijn kinderen die ietwat on vriendelijk klonken. Dat is mijn ei!". Nietes, het mijne!". In dien trant ging het gesprek verder, totdat de professor zich genoopt voelde zijn plichten als rechtvaardig huisvader na te komen en de oneenigheid aan een onderzoek te onderwerpen. Er bleek een ei te weinig te zijn. De professor zei: Het aantal eieren dat wij van ochtend gegeten hebben, is deelbaar door drie. Dat is anders nooit het geval." Het jongste kind antwoordde: Nogal logisch, maar wat schieten wij daarmee op?" Toen mengde mevrouw Lut zich in de conversatie en zei: Jongens, maken jullie nou geen ruzie. Jo eet vandaag geen ei en krijgt er morgen twee." Hiermee was de storm bedaard. De professor ging de straat op voor zijn ochtendwandelingetje. Toen hij heelemaal toevallig langs een caf kwam, zag hij daar een oude school vriend zitten, die hij in geen twintig jaren gezien had. Zijn vriend herkende hem en wenkte naar hem. De pro fessor achtte het wetenschappelijk ver antwoord aan het tafeltje te gaan zitten en een pilsje te drinken. En, Piet, hoe gaat het er mee?", vroeg zijn vriend. Jeugdherinneringen werden opgehaald en Piet Lut vertelde dat hij sinds geruimen tijd geen vrijgezel meer was en kinderen had. Hoeveel kinderen hebben jullie?" was een van de verdere vragen van den vriend. De professor verschoof zijn stoel en begon te vertellen: Kijk eens, ge middeld eet elk kind vier boterhammen aan het ontbijt, maar " Hij vertelde aan zijn vriend de huisregels en gaf uitvoerig verslag over de gebeurtenissen dien ochtend aan zijn ontbijttafel. En hij besloot zijn relaas met de woorden: Je krijgt een glas bier van me, als je raadt hoeveel doch ters boven de twaalf jaar ik heb." De vriend rekende met zijn potlood iets op een bierviltje uit, en hij kreeg zijn bier. Hoeveel dochters boven de twaalf jaar had de professor? (Oplossing de volgende week) Oplossing van de vorige week van een rekenkundig verhaaltje: ,,De klok van den professor." Toen de professor zich vorige week verslapen had en plotseling wakker werd, zag hij de groote wijzer op de IX staan en rekende uit dat zijn klok kwart voor tien wees (om kwart voor negen, kwart voor acht enz. correspondeeren de onder- en bovenkant der gewichten niet op elkaar), en dat het in werkelijkheid dus tien minuten voor tien was. PAG. 19 DE GROENE No. 3296

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl